דף הבית » מאמרים ומידע » סכנה מתחת לאף

מאמרים ומידע

סכנה מתחת לאף

חשוב לקרוא עד הסוף, מציל חיים- זה מסוכן וזה בארנק שלכם.

10110 פריטים בארנק/תיק שמהווים סכנה לכלבכם.

  1. טמפונים- כלב בהחלט עשוי ללעוס ואף לבלוע טמפון. כמובן שלא ניתן לפרק ולעכל את הטמפון, הטמפון מהווה גוף זר, מתנפח בחלל המעי ועשוי לגרום לחסימת מעיים.הדבר ילווה בכאב, דלקת חריפה וללא טיפול מהיר יוביל אף למות החיה.במידה ומתעורר חשד לבליעת טמפון, יש להתקשר מידית לווטרינר, הווטרינר ינסה לאבחן ולזהות את מקומו המשוער של הטמפון באמצעות צילומי רנטגן ו/או אנדוסקופיה. קיים סיכוי סביר שיידרש ניתוח להוצאת הגוף הזר.
  2. מסטיק ללא סוכר, ובמילים אחרות קסיליטול (בלי ספק אחד הכוכבים המסוכנים ביותר בארנקכם)- ממתיק המצוי במזונות רבים כגון דברי מתיקה, מאפים דיאטטיים, משחות שיניים, מסטיקים ומזונות רבים אחרים.  בליעה של קסיליטול עשויה לגרום לנפילה ברמת הגלוקוז בדם, יביא לחולשה, אפאתיה, ירידה בקואורדינציה ופרכוסים. לעתים בעלי חיים יפתחו אף כשל כבד. אם מתעורר חשד שהכלב אכל מסטיק (עטיפות ריקות, חפיסות לעוסות) התקשר לוטרינר מיידית, לקריאה נוספת על הרעלת קסילטול .
  3. משאף לאסמטיים, ובכן במקרים מסויימים ניתן אף להשתמש במשאפים אלו בטיפול בכלבים וחתולים, אך הם עשויים להיות רעילים כאשר לועסים אותם ומנקבים את המיכל. במשאף מצויים ריכוזים גבוהים של החומר הפעיל בלחץ גבוה, וכך כשהכלב לועס ומנקב את המיכל הוא נחשף למינונים מסוכנים. סימנים קליניים במקרה כזה- הקאות, חוסר מנוחה, התמוטטות, הפרעות קצב לבביות, מוות.
  4. סיגריות ומסטיק/מדבקות גמילה המכילים ניקוטין לגמילה- ניקוטין הוא אלקלואיד רעיל המופק משיח טבק. מקורות לחשיפה לניקוטין- סיגריות, סיגר, טבק הרחה, טבק לעיסה, גומי לעיסה, משאפים, מדבקות, ספרי לאף ותכשירים נגד חרקים (רוב הרעלות הניקוטין נגרמות מחשיפה לחומרי הדברה בקרב בני אדם). מכאן ניתן להסיק כי ניקוטין זמין בסביבתו של כל כלב. בסיגריות בודדות מצויה כמות ניקוטין קטלנית (מיעוטו יופיע בעשן הנשאף, כלב מן הסתם ילעס את הסיגריות ומכאן הסכנה). סימני הרעלה- הסימנים הקליניים תלויים בכמות וסוג הניקוטין שנצרך וכמובן בגודלו של הכלב. סימנים יופיעו כשעה עד שעתיים אחרי החשיפה, כלבים רבים יקיאו מיד אחרי הבליעה.
  5. מחטאי ידיים מבוססי אלכוהול (אתנול). בתלוי בגודל הכלב והכמות הנצרכת, כלבים עשויים להראות סימני הרעלת אתנול, סימנים אפשריים- שינויי התנהגות, ירוד, אפאטי, התמוטטות ואף מוות. ניתן לזהות את ריח האלכוהול בפיו של הכלב או בקיא.
  6. תרופות ללא מרשם כגון אקמול, נורופן, אספירין ותרופות להתקררות המכילות למשל פסאודואפדרין, כל אלו יכולות לגרום לנזק ממשי בבליעה. תרופות אלו רעילות מאוד לכלבים וחתולים. חצי טבליה של אקמול עשויה לגרום למותו של חתול בוגר!!
  7. תרופות במרשם רופא פעמים רבות תהיינה רעילות מאוד לכלבים וחתולים. תרופות להורדת לחץ דם, נוגדי דיכאון ותרופות רבות אחרות, כל אלו עשויים להיות קטלניים. אל תהססו, אם חיית המחמד נחשפה לתרופות שלכם התקשרו באופן מידי לווטרינר.
  8. שוקולד- שוקולד טעים לנו, מסוכן לחיות המחמד שלנו, שוקולד מכיל תיאוברומין וקפאין. שני החומרים הללו בעלי השפעה על מערכת העצבים ורעילים לכלב בכמויות מסוימות.
  9. הארנק או התיק בעצמו עשוי להיות מסוכן לכלב. נתקלנו בכלבים שלעסו את הארנק או התיק, תוך בליעת פיסות עור או בד. חומרים אלו עשויים לגרום לחסימת מעיים מסכנת חיים ללא טיפול.
  10. מטבעות (שקל), גם מטבע תמים קטן ככל שיהיה, אותו ימצא הכלב בארנקנו, מהווה סכנה ממשית.  מטבע קטן עשוי בהחלט לגרום לחסימת מעיים. במידה ובמטבע יש אבץ תיתכן אף אנמיה כתוצאה מהפגיעה של אבץ בכדוריות דם אדומות.

במקרים אלו יש לפנות מידיית לוטרינר תורן/חירום