דף הבית » מאמרים ומידע » חיסונים – איך כמה ולמה

מאמרים ומידע

חיסונים – איך כמה ולמה

מדוע זקוקים גורי כלבים לסדרת חיסונים אינטנסיבית כל כך?

כאשר נולד גור כלבים או חתלתול, מערכת החיסון שלו אינה בשלה והוא חשוף לפגיעת מזהמים.
בתקופת חייו הראשונה יקבל הגור את הנוגדנים הנחוצים לו בחלב האם הראשוני אותו הוא יונק , חלב זה נקרא קולוסטרום והוא עשיר בכל הנוגדנים אשר משמשים את האם להגנה.
מספר ימים אחרי הלידה מיוצר חלב רגיל וכן המעיים עוברים תהליך שלא מאפשר עוד מעבר של נוגדנים בדרך זו. היומיים הראשונים של הגור, לכן, הם קריטיים מבחינת רכישת חסינות ויכולת עמידה בפני מחלות שונות הקטלניות עבורו.
לכמה זמן יעילים נוגדני האם?! ובכן התשובה תלויה בגורמים רבים והופכת את הדבר לאינדיבידואלי, לסדר היציאה לאויר העולם משמעות רבה בכך, כמה זכה הגור לינוק מאמו, כמה גורים בשגר וגורמים רבים אחרים.
ידוע לנו כי, לכל היותר, לאחר 16-20 שבועות לחייו של הגור נוגדני האם נעלמים לחלוטין והגור חשוף לחלוטין לפגיעת מזהמים.
חיסונים הניתנים על ידנו אינם יעילים עד שנוגדני האם נעלמים מגופו של הגור.
גורי כלבים וחתולים מקבלים את סדרת החיסונים תוך התחשבות בלוחות הזמנים האמורים.
בכל לוח זמנים למתן חיסונים תימצא תקופת חפיפה משמעותית בין הנוגדנים המוזרקים לבין אלו של האם (בגופו של הגור), למרות תקופת חפיפה זו, ניתנים החיסונים החל מגיל 6-8 שבועות, זאת כדי למנוע כל סיכוי לפרק זמן שבו יהא הגור חשוף למזהמים ללא כל הגנה.
חיסון הניתן לראשונה (גם בבוגר) מוטב לתיתו לכל הפחות פעמיים  מכיוון שהמתן השני ייצר לנו תגובה משמעותית ויעילה יותר (הפרש הזמנים בין החיסונים 2-4 שבועות).

מדוע יש לחזור על החיסונים מדי שנה גם בשלב חייו הבוגרים של בעל החיים?

חיסונים תקופתיים ניתנים על פי פרק הזמן המצופה ליעילותם, מרבית החיסונים יעילים למשך
כשנה ואולי אף יותר אך כיום על פי הגישה הרווחת ההעדפה היא שלא לקחת כל סיכון ולחסן מדי שנה.  
סוג המחלה נגדה מחסנים קשור לעמידותו לאורך שנים של החיסון.
בזיהומים כלל מערכתיים כמו פרבו או כלבלבת סדרת החיסונים הניתנת לגור כפי הנראה תייצר תנגודת חיסונית למשך שנים רבות.
זאת לעומת מחלות מקומיות כמו שעלת כלביות או מחלות ויראליות של דרכי נשימה עליונות בחתולים שבהן תהליך המחלה הוא מקומי, במקרים כאלו נראה כי נדרשים חיסונים תקופתיים חוזרים כדי לשמר תנגודת חיסונית מספקת.

איזה חיסונים מומלצים בשגרה?

התשובה לשאלה זו תלויה בגורמים רבים, סביבת המחיה של בעל החיים? מידת החשיפה למזהמים, מחלות נפוצות בסביבת המחיה, לדוגמא בחתולים האם החתול חי בתוך הבית או מחוצה לו?גם כאן משתתפים גורמים נוספים, לדוגמא לקוחה במרפאתנו אשר גידלה חתולה בבית דירות בתוך הבית בלבד, החתולה לא חוסנה ובגיל 5 חודשים חלתה בחתלתלת ולא עלה בידנו להצילה, במסגרת איסוף ההיסטוריה הסתבר כי אותה לקוחה מטפלת בחתולי רחוב ובאה עמם במגע ישיר, כפי הנראה שימשה כמתווך בהדבקת החתולה.
וטרינרים רבים מציגים פרוטוקולי חיסון שונים ותימצא שונות אף בסוגי המחלות נגדן מחסנים. העצה הטובה ביותר היא לדבוק בוטרינר האחד בו אתם נותנים אמונכם ומדי פעם לקרוא בזהירות רבה מאמרים שכאלו.
יש לדעת ולהבדיל בין חיסונים תקופתיים לבין טיפולים מונעים תקופתיים, חיסון כרוך בתגובה של מערכת החיסון (למדקדקים:חיסון סביל) ויצירת נוגדנים בתגובה להזרקת גורם המחלה מומת / מוחלש. בקטגוריית הטיפולים המונעים התקופתיים נציין את הטיפול נגד תולעים הניתן לעתים בהזרקה וכמובן את הזריקה הניתנת נגד תולעת הפארק אחת ל-3 חודשים.
כאמור החומר המוזרק ע"י וטרינר בכפר סבא, פועל ישירות כנגד מחולל המחלה. מצאנו לנכון להזכיר זאת גם במאמר זה מכיוון שמרבית הוטרינרים בארץ (באיזורים הנגועים) מכירים בחשיבות העליונה של מתן זריקות מנע אלו דרך קבע.

איזה חיסונים חייבים לתת?

חיסונ ים ככלל נחלקים לחיסוני "ליבה" (כאלו שחייבים לעשות) וחיסונים שאינם חיסוני "ליבה" (כאלו שניתנים בהתאם לגורמי סיכון שונים).
בחתולים- חיסוני הליבה מורכבים מחיסון ה"מרובע" המוכר (פירוט בהמשך) וכמובן חיסון הכלבת (גם בחתולים השוהים אך ורק בתוך הבית).
בכלבים- חיסוני הליבה מורכבים מחיסון ה"משושה" וחיסון הכלבת. חיסונים נוספים שאינם חיסוני ליבה אך ניתנים כשגרה ובהתאם לנסיבות- שעלת כלביות, גיארדיה וקורונה (שוב פירוט בהמשך).

מה ההבדל בין חיסון חי ומומת?

מדובר בחיסונים כנגד מחוללי מחלה ויראליים.
מטרתנו במתן חיסון היא להציג את מחולל המחלה למערכת החיסון כך שתגיב ותייצר נוגדנים, אך ללא סימני המחלה.
קיימות שתי דרכים לעשות זאת, האחת היא להשתמש בוירוס מומת, במקרה זה מוזרקות כמויות גדולות של הנגיף המומת לפציינט, מערכת החיסון מגיבה לנוכחות הנגיף ומייצרת נוגדנים המקנים חסינות והנגיף מצידו חסר כל יכולת לגרום נזק מכיוון שהוא מומת.
האפשרות השניה היא להשתמש בנגיף חי שעבר תהליך ניטרול כזה או אחר אשר פוגע ביכולתו כמחולל מחלה. השימוש במחולל מחלה חי מייצר תגובה טובה יותר של מערכת החיסון.
מי משניהם יעיל וטוב יותר? הנושא שנוי במחלוקת, ברור כי חיסונים מומתים יהיו בטוחים יותר לשימוש, מבחינת הסיכוי של הפציינט לחלות בתגובה לחיסון. לעומת זאת בחיסון חי ברור כי החיסוניות המושגת גבוהה יותר. מרבית החיסונים הניתנים ברפואה הוטרינרית לחיות מחמד הם חיסונים חיים.

האם מותר לחסן כלבה בהריון?

אסור לעשות שימוש בחיסונים חיים בנקבות הרות. זאת מכיוון שחיסון זה אשר לא יגרום כל נזק לאם עשוי בהחלט לפגוע בעובר. אפשר לעשות שימוש בחיסונים מומתים למרות שההמלצה היא להימנע מטיפולים רפואיים, במידה וניתן.

האם חיסונים יכולים לפגוע בחיית המחמד שלי?

תגובות אחרי החיסון כגון רגישות מקומית, חולשה, חום משך 24-48 שעות אינן חריגות והינן תוצאה של הפעלת המערכת החיסונית. תגובות מעבר למתואר אינן שגרתיות אך יתכנו.
תגובות אלרגיות תתבטאנה בנפיחויות לדוגמא באזור הפנים, פריחה ואין להקל בהן ראש.
תגובות אלרגיות עשויות להחריף במתן החיסון הבא ויש לתת את הדעת על כך.
קיימת אפשרות שתיווצר אף תגובה אלרגית חריפה אשר תביא לשוק אנפילקטי- מצב מסכן חיים באופן מיידי.
תגובה אפשרית נוספת היא תהליך סרטני הנקרא פיברוסרקומה אשר הינו תוצאה ישירה של מתן חיסון (פירוט בפסקה הבאה).

האם מתן חיסונים יכול לגרום לסרטן?

פיברוסרקומה הינו סרטן אגרסיבי במיוחד, הגורמים לו שונים. בשנים האחרונות נמצאה זיקה בין מיקום המסות שהוסרו ואופיינו כפיברוסרקומה לבין מיקומי הזרקת החיסון המקובלים.
בבחינה מדוקדקת התגלו חלקיקים המהווים מרכיב בחיסון (adjuvants ) בגידול.
התיאוריה שהתגבשה היא שחיסון עשוי לגרום לסוג זה של סרטן במקרים נדירים מאד (כפי הנראה אחד ל10,000 בחתולים). התופעה הינה נדירה, והתועלת גדולה מהנזק הפוטנציאלי, לכן אין באמירה זו כדי לעורר ספק לגבי מתן החיסונים. נחיצותם ההכרחית נותרה בעינה.

ברשותכם חיית מחמד? מעוניינים במידע לגבי חיסונים מומלצים? וטרינר בהרצליה יספק עבורכם את כל המידע אותו ברצונכם לדעת.

וטרינר | וטרינר חירום | עיקור כלבות | סירוס כלבים | וטרינר בהרצליה | וטרינר בהוד השרון