דף הבית » מאמרים ומידע » סיפורו של החתול "עוד אחד"

מאמרים ומידע

סיפורו של החתול "עוד אחד"

סיפורו של חתול שהצליח לשוב לאיתנו לאחר כשל כליות אקוטי שנגרם על ידי חסימה בדרכי השתן, הודות לטיפול חירום זריז ואפקטיבי.

od_echad_main"עוד אחד" הוא חתול חצר חמוד ומיוחד, שהגיע למרפאה הוטרינרית שלנו עם תלונה על מצב כללי ירוד: הוא הפסיק לאכול, לשתות ולהגיב לסביבתו. בבדיקה רפואית ראשונית במרפאה, נמצא כי לחתול חסימה בדרכי השתן. השלפוחית של "עוד אחד" הייתה נפוחה כבלון והגיעה לגודל עצום, הרבה מעבר לגודלו של כדור טניס.

חסימה בדרכי השתן היא תרחיש נפוץ ביותר אצל חתולים, ובמיוחד אצל חתולים זכורים, ומהווה מצב חירום מסוכן. על כן, מרגע שהתגלתה הבעיה, טשטשנו את "עוד אחד" והתחלנו בטיפול הראשוני הנחוץ: שחרור החסימה באמצעות החדרת קטטר. "עוד אחד" התגלה כחתול מקסים וסובלני למרות הכאבים העזים,לפני הפרוצדורה הארוכה ואחריה, כאשר אושפז אצלנו להתאוששות ומעקב.

דם ובדיקות שתן שבוצעו הציגו תמונה קשה בהתייחס למצב הכליות של "עוד אחד", בשלב זה לא היה ברור אם החסימה בדרכי השתן היא משנית לכשל הכליות או שמא בעקבות החסימה הקשה, נוצר מצב המציג בתמונת הדם ערכים של מדדים מסוימים המעידים על כשל כליות כתוצאה מכך שהכליה מנועה מלפנותם בשתן בשל החסימה.

נוכח מכלול הסימנים ומצבו הקליני של "עוד אחד" ברור היה כי נשקפת סכנה לחייו. מצוידים בקורטוב של אופטימיות המשכנו במשנה מרץ את פרוטוקול הטיפול של "עוד אחד": טיפול אינטנסיבי בנוזלים, שטיפות של שלפוחית השתן, כיסוי אנטיביוטי לדלקת בדרכי השתן והזנה במזון רפואי מיוחד.

כעבור מספר ימים ברור היה כי הבחור מגיב לטיפול, הוא אף החל לאכול בכוחות עצמו והפך חיוני יותר ויותר. "עוד אחד" התאושש בצורה מדהימה ממצב החירום שנקלע אליו, וחזר לתת שתן באופן עצמאי, אך הדבר המשמח ביותר היה קבלת תוצאות בדיקות הדם החוזרות שלו, שהראו שיפור מדהים בערכי הכליה. ממצב של כשל כליה קשה ביותר, הכליה חזרה לתפקוד מלא.

שני ערכים הנמדדים בדם של תוצרי חילוף חומרים- אוראה וקריאטינין, אותם מסלקת הכליה בשתן, מעידים על שיעור הנזק לכליה. הטווח העליון לדוגמא של קריאטינין הוא 1.5, ואילו אצל "עוד אחד" עמד הערך על 14! – סיכויי ההשרדות במצב כזה שואפים לאפס.

בבדיקת הדם החוזרת של "עוד אחד" ירד הקריאטינין ל- 1.2 , כך גם האוראה שחזרה לטווח נורמלי. הכליות של עוד אחד חזרו לתפקוד תקין. התוצאות המרהיבות הפליאו את כולנו ולימדו אותנו לא לאבד תקווה לעולם.

אנו מאחלים ל"עוד אחד" המון בריאות ומברכים אותו במזל טוב על המעבר לגלגול השני והבית החם לו הוא זכה. ואתם – אם חתולכם מפגין סימנים המעידים על חסימה בדרכי השתן – מבלה זמן רב בארגז החול אך אינו מטיל שתן ומיילל בכאב, מפגין חוסר מנוחה או נמצא במצב ירוד – פנו באופן מיידי לוטרינר! חסימה בדרכי השתן היא מצב מסכן חיים, וככל שהטיפול בה מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי לריפוי.