דף הבית » מאמרים ומידע » תסמונת היפוך קיבה אצל כלבים – GDV

מאמרים ומידע

תסמונת היפוך קיבה אצל כלבים – GDV

היפוך קיבה, או באנגלית, GDV (Gastric dilation and volvulus syndrom) הוא מצב בריאותי מסכן חיים שבו קיבת הכלב מתנפחת וחגה על צירה. התופעה נפוצה במיוחד בקרב גזעים גדולים ועמוקי חזה, אך עלול בהחלט להתרחש גם אצל כלבים מעורבים או מגזעים אחרים.

IMG_20160522_034532היפוך קיבה Gastric dilatation and volvulus syndrome (GDV) מתרחש בכלבים כאשר הקיבה מתנפחת וחגה על צירה תוך שינוי מקומה האנטומי למיקום אבנורמלי, זהו מצב חמור ומסכן חיים הדורש טיפול חרום מיידיע"י וטרינר בהוד השרון. ללא טיפול הכלב ימות תוך זמן קצר. כ-30% מכלבים עם GDV מתים. Gastric Dilatation –מצב בו הקיבה מתנפחת אך אינה משנה את המנח האנטומי, מצב זה יתכן בכל כלב והוא אף שכיח בגורים אשר אוכלים יתר על המידה.

כלבים יכולים להתמודד עם הלחץ הגובר בקיבה לדוגמא על ידי הקאות, במידה שהכלב אינו מצליח להתמודד, נתייחס אליו כאל GDV, כמו כן קשה פעמים רבות להבחין האם מדובר ב ,GD או ב GDV ורק צילום רנטגן ייתן מענה מוחלט. GDV –במצב זה הקיבה מסתובבת באופן כזה שחוסם את פתחיה אל הושט ולמעיים, מצב זה מונע אפשרות של הקאה, פעמים רבות נראה ניסיונות הקאה לא פרודוקטיביים. אם הפיתול הוא משמעותי, יתכן שיערב את הטחול וכלי דם גדולים סמוכים, שיעברו גם כן פיתול. מצב זה עלול להביא לפגיעה בזרימת הדם ובטווח זמן קצר לנזק רקמתי. כאשר מתחדשת זרימת הדם מרקמות אלה, עלולים אף להשתחרר חומרים מסוכנים למחזור הדם .

ההפרעות בזרימת הדם תשפענה גם על תפוקת הלב אשר תרד ומכאן- נפילה בלחץ הדם, מצב שיביא להלם תת נפחי (מתרחש כאשר רקמות הגוף אינן מקבלות אספקת דם מספקת, זהו מצב חמור ומסכן חיים). במקרים קשים הקיבה עשויה להיקרע עקב הלחץ ולהביא לזיהום חמור בחלל הבטן (פריטוניטיס).

גורמי סיכון: עלול להופיע באופן עקרוני בכל כלב, אך בעיקר בגזעים גדולים ועמוקי חזה: אקיטה, דני ענק, בוביה, סטר אירי, בוקסר, לברדור, דוברמן, סן ברנרד, רועה אנגלי, פודל, רועה גרמני, גולדן רטריבר

גורמי סיכון תזונתיים:

  • שתיית כמויות מים גדולות אחרי אכילה
  • אכילת ארוחה אחת ביום גדולה
  • אכילה מכלי אוכל מוגבה
  • פעילות גופנית קשה על קיבה מלאה
  • אכילה מהירה מדי

GDV  מקיים יחס ישר עם עליה בגיל החיה וכן קרבה משפחתית עם היסטוריה של GDV. כלבים מגזעים קטנים עם נטיה מסוימת לGDV הם פקינז ודאצ'האונד.

לסיכום, בכל מקרה שבו חשד להיפוך קיבה יש ליצור קשר מיידי עם רופא וטרינר בהרצליה ולהגיע במהירות המירבית לבדיקה וטיפול, אשר יהיה לרוב פתרון כירורגי מיידי. תושבי רעננה, כפר סבא, הוד השרון, הרצליה וישובי הסביבה יכולים לפנות בכל עת לוטרינר תורן שלנו או לוטרינר חירום, במרכז הוטרינרי רעננה.