דף הבית » מאמרים ומידע » מדוע כלבים אוכלים צואה?

מאמרים ומידע

מדוע כלבים אוכלים צואה?

ד"ר עופר צדוק עונה על השאלה עתיקת היומין המטרידה אחוז נכבד מבעלי הכלבים: מדוע כלבים אוכלים צואה? או בשפה נקייה פחות – למה כלבים אוכלים קקי? ההרגל המגונה והמגעיל למדיי עלול להעיד על בעיה רפואית עמוקה יותר ולגרום להידבקות חוזרת ונשנית בטפילי מעיים. כך תטפלו בבעיה.

dog_licking_lips_main

אכילת צואה נפוצה בכלבים ונדירה בחתולים. התופעה נחשבת לנורמלית רק כאשר כלבה אוכלת את הצואה של גוריה, מרגע היוולדם ועד לגיל שלושה שבועות. בארנבונים לעומת זאת, אכילת צואה הינה הכרחית ובדרך כלל נעשית בשעות הבוקר המוקדמות.

אכילת הצואה מזיקה מאחר שהיא גורמת להידבקות חוזרות בטפילי מעיים ודלקות של מערכת העיכול. כמו כן, גורם ההרגל המגונה הזה לריח רע מהפה ולעתים אף להשתנה ולשתיה מרובות, לאובדן משקל, ולהקאות ושלשולים.

הגורמים לאכילת צואה נחלקים לגורמים התנהגותיים ולגורמים רפואיים:

גורמים התנהגותיים לאכילת צואה

• אכילת צואה על ידי כלבה עם גורים כדי לנקות את אזור המחייה
  • תגובה להענשה בעקבות עשיית צרכים בבית (העלמת ראיות) וחיקוי התנהגות הבעלים אשר מעלים את הצואה שלו באמצעות האסלה
  • מצבים גורמי סטרס כמו שינוי באורח החיים או סביבת המחייה

גורמים רפואיים

• תסמונת קושינג
  • נטילת סטרואידים
  • בעיות עיכול וספיגה של מזון
  • טפילי מעיים
  • סוכרת
  • פעילות יתר של בלוטת התריס

ישנן תאוריות לפיהן התופעה יכולה להיגרם גם עקב חסרים תזונתיים אך לא קיים הרבה מידע התומך בכך. כדי לברר את הסיבה לאכילת הצואה, למנוע אותה ולטפל בבעיה ההתנהגותית או הרפואית שגורמת לה, יאבחן הוטרינר על ידי תשאול הבעלים על ההיסטוריה ההתנהגותית והרפואית של הכלב, ועל ידי בדיקות נוספות שיכולות לאושש חשד למחלת רקע. הטיפול שייבחר תלוי בשאלה האם אכילת הצואה הינה התנהגותית בלבד או סימפטום של מחלת רקע.

אם נמצאה מחלת רקע וטופלה, אכילת הצואה כנראה תיפסק. אכילת צואה התנהגותית מטופלת במספר צורות, כגון: שינוי תזונת הכלב, הולכה עם רצועה בלבד כך שהבעלים לא מאפשרים לכלב מגע עם צואה ומתן תמורה (כמו ביסקוויט) בזמן עשיית הצואה כך שהכלב ילמד לצפות למזון לאחר עשיית הצואה במקום לחפש את הצואה. במקרים של כלב שאוכל צואת חתולים יש לנקות את ארגז החול שלהם בתדירות גבוהה ולדאוג שיהיה מקורה או במקום שאליו לכלב אין גישה. ניתן לפזר חומרים חריפים או לא טעימים כדוגמת פלפל על הצואה וכך "להעניש" את הכלב – אנו מסתייגים מגישה זו ובכל מקרה, ממליצים בשום פנים ואופן לא לעשות זאת לפני התייעצות עם הוטרינר.