דף הבית » מאמרים ומידע » בובו בא בימים

מאמרים ומידע

בובו בא בימים

בובו, כלב קשיש אך נאה, הגיע אלינו עם תלונות על שלשולים והקאות חוזרים ונשנים. גוף זר יחיד התגלה בצילום אולטראסאונד, אך כשהחלטנו להוציא את הגוף הזר בניתוח, גילינו שבובו החזיק בבטן הפתעות רבות נוספות.

bobo_resizedבובו כלב גריאטרי נאה שלא נס ליחו, מטופל במרפאתנו מזה שנים רבות יחד עם קים אחותו החורגת הקטנה. בובו בן 17.5 מתפקד, חיוני, שמח וטוב לב, סובל ממחלת לב אך חי ובועט.

לפני מספר שבועות הגיע בובו למרפאה עם תלונה על שלשולים והקאות. בובו עבר בדיקות שונות ביניהן בדיקות דם ונשלח לביתו עם טיפול תומך ומצבו השתפר פלאים. כעבור כשבוע שב בובו למרפאה. הפעם מצבו היה ירוד, בטן כאובה ושוב תלונה על אי אכילה שלשולים והקאות. בסקירת אולטרסאונד שנערכה במרפאה על ידי רדיולוג נמצא גוף זר בחלל המעי הדק. ממצא שכזה הינו נדיר יחסית בקרב כלבים בגילו של בובו, ואופייני יותר בקרב כלבים צעירים וגזעים מסויימים כגון לברדור.

עקב הממצאים עלו לדיון עם הבעלים נקודות רבות כולל התייחסות למצבו הבריאותי של בובו נוכח גילו המופלג ומחלת הלב ממנה הוא סובל, והוסבר כי הניתוח הינו ניתוח בסיכון גבוה. לבסוף האהבה ניצחה והבעלים החליטו שלבובו יש עוד עניינים לסדר בעולם הזה. נערכנו בצוות מורחב לקראת הניתוח של בובו.

במהלך הניתוח היה בובו יציב מאוד באופן מפתיע. הממצא הראשון אכן לא הפתיע. נמצא גוף זר במעי סמוך אליו היו סימנים של פגיעה בדופן המעי. הגוף הזר הוצא תוך פתיחת דופן המעי (עצם בלתי מזוהה). בהמשך נערכה סקירה של מערכת העיכול על חלקיה ואז נמצא הממצא המשמעותי יותר, חלל הקיבה היה מלא בתכולה מוצקה והוחלט לפתוח את הקיבה. פתיחת הקיבה הינה עליית מדרגה מבחינת רמת הסיכון של ניתוח כזה ובפרט בכלב כמו בובו.

בחלל הקיבה נמצאו סמרטוט ענק שנראה שבילה בחלל הקיבה זמן רב (נראה כחיתול בד של תינוקות), פקקים לעוסים של בקבוקי מים מינרלים וקולה, בלון, חלקי כדור ועצמים בלתי מזוהים אחרים. התחושה הייתה כמו בביקור בבטנו של הלוויתן של יונה הנביא. נוכח הממצאים והבנת הרגליו של בובו שקלנו להשאיר רוכסן לפתיחה מהירה להבא (בדיחה של וטרינרים, לאו דווקא מצחיקה). בובו עבר את הניתוח בהצלחה יתירה, תהליך ההחלמה ארך מספר ימים והוא חזר להיות העלם שהיה.

ומה מוסר ההשכל? ראשית ניתן ללמוד מהמקרה של בובו שכיום גם כלב מבוגר יכול לעמוד בטיפולים מורכבים ופולשניים, תודות למיומנות גדולה, אמצעים רפואיים וטכניים מתקדמים, בדיקות דם, אקג, ובדיקות אחרות לפני הניתוח ובמהלכו, חומרי הרדמה בטוחים יותר מבעבר ואמצעי ניטור מתקדמים. נקודה נוספת למחשבה – בליעת גופים זרים בקרב בעלי חיים הם נחלתם הפוטנציאלית של כל ההולכים על ארבע (כולל חתולים), ובכל הגילאים, וחשוב לתת את הדעת על כך בהתנהלות היומיומית. בדיוק כפי שנשגיח שילדנו הפעוט לא יקרב אל פיו עצם שיכול להיבלע או לגרום לחנק כך עלינו להקפיד ולשמור תמיד על יקירינו מפני בליעת גופים זרים.

הנושא הינו בעייתי שבעתיים בבתים בהם פעוטות. הכלב לעתים משועמם יותר ומפצה על כך בהתעסקות עם צעצועיו הקטנים של הפעוט וביניהם כמובן גם המוצצים שנחשבים לגוף זר שכיח. דוגמאות לגופים זרים- קרסים, סמרטוטים, חוטים, כדורים, שיפודי עץ, צעצועים, פיסות כדור, פקקים לעוסים וכל חפץ לעיס שלא עולה על הדעת (וגם כמה כאלו שלא עולים על הדעת). לעתים בליעת גוף זר מסתיימת ביציאה של העצם הלא אכיל ממערכת העיכול בדרך הטבע. בכל זאת, ליתר ביטחון, אם הבחנתם שהכלב שלכם בלע חפץ כלשהו, הרימו טלפון לוטרינר תורן כדי להתייעץ לגבי אופן הפעולה המומלץ.