דף הבית » מאמרים ומידע » סערה בשערה – מאת ד'ר ענבל פלד

מאמרים ומידע

סערה בשערה – מאת ד'ר ענבל פלד

הקיץ כבר מראה סימנים ראשונים של פרישה, ואנחנו,בעלי הכלבים, כבר שוחים היטב במילון המונחים של העונה : פרעושים,קרציות,נשירת שיער ואלרגיות….   לכן בחרתי ל"סגור את העונה"  בנושא שמעסיק לא מעט בעלי כלבים ואולי גם את הכלבים עצמם:  קרחות לאחר תספורת.( Post clipping alopecia ).

לא מעט בעלי כלבים פוקדים את המספרות לכלבים בחודשי הקיץ על מנת להקל על הכלב (לא תמיד זה נכון ) ולהקל על עצמם את ההתמודדות עם נשירת השיער בבית ,והטיפול בפרעושים וקרציות .

תספורת לכלב בהחלט יכולה לספק לו חזות מטופחת יותר ובכך הופכת אותו מוקד לתשומת לב וגילויי חיבה מצד בעליו והסביבה .כמו כן ,קל יותר לזהות נגיעות בפרעושים וקרציות, פצעים, נגעים,גידולי עור ועוד… בחיה ששיערה קצר או מגולח. יחד עם זאת ישנם כמה דברים שיש לדעת לגבי תספורת :

הפרווה מספקת לכלב בידוד תרמי והגנה מפני פגיעות שונות כגון קור, גשם, שלג וקרינת שמש. מכאן נחיצותה וחשיבותה.
ויסות החום בכלב תלוי בין היתר באורך השיער,צפיפותו וצבעו. פרווה בהירה היא יעילה יותר באקלים חם ופרווה מבריקה תורמת להחזרת קרני השמש. פרוות החורף היא צפופה, סמיכה ובדרך כלל כהה יותר, ואילו פרוות הקיץ דלילה ואוורירית יותר ובדרך כלל בהירה יותר.
מאחר והפרווה מבודדת הן מפני קור והן מפני חום,מבחינת בידוד, אין יתרון בתספורת קיץ.
בחלק מהגזעים קיימת "פרווה כפולה" (ארוכה לכסות ומתחתיה קצרה לבידוד) – בעיקר בגזעים הנדרשים להתמודדות עם מצבי קור קיצוניים כמו סמוייד, האסקי סיבירי, אלסקן מלמוט ועוד…
נשירת פרווה מתקיימת לאורך כל השנה, אולם, באביב ובסתיו, כאשר פרוות החורף מוחלפת בפרוות קיץ ולהיפך, ישנה נשירת שיער מוגברת יחסית. בישראל, רובנו ממזגים את הבית בקיץ ומחממים אותו בחורף. מסיבה זו, כלבים המתגוררים בבית (ולא בחצר) אינם חשופים לשינויי עונות קיצוניים ולכן לא בהכרח נראה אצלם שינויים בעונות מעבר, אלא נמצא עצמנו מתמודדים עם ערימות שיער על המרצפות,ספות ובגדים כל השנה.

אם החלטתם לספר את כלבכם מטעמי נשירת שיער בבית, קשרים מרובים או תחזוקה טובה יותר נגד פרעושים וקרציות כדאי שהתספורת לא תהיה קצרה מדי היות ועור חשוף עלול להפגע מקרינת השמש. כמו כן, חשוב לזכור כי קצב צמיחת הפרווה משתנה באזורי גוף שונים, מאחר ובכל אזור השערות נמצאות בשלב צמיחה שונה ולא ניתן לדעת היכן הוא בשלבי מנוחה והיכן הוא בשלבי צמיחה. עקב כך, יתכן שלאחר התספורת, יהיו אזורים אשר יצמיחו שיער לאט יותר לעומת אזורים אחרים. באזורים בהם הסתיים מחזור הצמיחה בזמן התספורת, יקח יותר זמן עד שיתכסה שוב בשיער. במקרים אלו אנו צפויים לראות מוקדי קרחת על פני הגוף.

כמה מילים על הפרווה ומבנה השערה:
הפרווה היא אוסף של שיער צפוף המכסה את כל גופו של בעל החיים, לרבות פניו, כפות רגליו וזנבו.
השערה היא צינור ארוך ספוגי המצופה בתאים דמויי רעפים. אין בשערה עצבים או כלי דם.
השערה טמונה בעור בתוך מנהרה המכונה זקיק השערה.
שורש השערה מצוי בחלקה התחתון של המנהרה.
לתוך המנהרה/זקיק , נפתח פתח של בלוטת חלב המספקת חומר שימון לציפוי והגנה על השיער והעור.

בכל זקיק מתנהל מחזור צמיחה המורכב משלושה שלבים המשכיים:
1. שלב האנאגן – זהו שלב הצמיחה של השערה.
2. שלב הקאטאגן – שלב הנסיגה של השערה, המסמל את סוף
הצמיחה.
3. שלב הטלוגן – שלב זה נקרא גם שלב המנוחה של השערה. השערה עדיין מוחזקת במקומה ע"י הזקיק, אך לאט היא נדחפת לפתח הזקיק, בשל צמיחת שערה חדשה מתחתיה. בסיום שלב זה, תתנתק ותנשור השערה שבמנוחה, ובו זמנית תהיה צמיחה חוזרת והדרגתית של שערה חדשה.

סה"כ שלבי הצמיחה של השערה נמשכים כ- 105-160 יום.
לכל שערה מחזור חיים קבוע, אולם מחזורי החיים של השערות השונות מתנהלים
ללא תאום בזמן. כל שערה נמצאת במצב משלה, שאינו תלוי במצבן של השערות
האחרות.
צמיחת השיער מושפעת ישירות מכמות ואיכות מרכיבי המזון כגון חלבון, מינרלים (אבץ, נחושת, מגנזיום, סלניום ועוד), חומצות שומן, וויטמינים (E, D, C, A).
גורמים נוספים המשפיעים על צמיחת השיער הם הורמונים שבמחזור הדם ואורך היום (פוטופריודה).

קרחת לאחר תספורת : Post clipping alopecia
מדובר באי צמיחת שיער בעקבות תספורת .תופעה זו נפוצה יחסית בכלבים אך נדירה בחתולים. הסיבה לא לגמרי ברורה . תיאוריה אחת עוסקת בירידה באספקת הדם לזקיקי השיער עקב הגילוח,קירור העור וכיווץ כלי הדם הנלווה לו. ירידה באספקת הדם עשויה לקצר את מחזור הצמיחה של השיערה.
סיבה נוספת אפשרית היא תקופת מנוחה ארוכה מהרגיל עד שמתחדש מחזור צמיחת השערה.

בכלבי לברדור, צמיחת השיער לאחר תספורת אורכת 2.5 – 5 חודשים ללא קשר לעונה בה הם עוברים תספורת.
אי צמיחת שיער אחרי תספורת יכולה להיות הסימן ראשון לבעיה אנדוקרינית כגון תת פעילות של בלוטת התריס או בעיה מטבולית.
קיימים גזעי כלבים המועדים יותר לסבול מתופעה זו. אלו הם גזעי השיער הארוך כגון האסקי סיבירי, אלסקן מלמוט, סמוייד,צ'או צ'או וקייסהונד.
התקרחות לאחר תספורת עשויה להופיע לא רק לאחר ביקור במספרה אלא גם לאחר גילוח במרפאה לצורך לקיחת דם, טיפול בפצע או ניתוח כלשהו.
לעיתים הפרווה מתחדשת תוך 6 עד 12 חודשים אולם צמיחה מלאה המכסה את כל הגוף עלולה להמשך שנה וחצי עד שנתיים.
הטיפול היחיד היעיל הוא הזמן , תוך שאנו מוודאים כי הכלב מקבל מזון איכותי ואינו סובל מבעיה אנדוקרינית או אחרת.

אסיים בנימה אופטימית :
התקרחות אחרי תספורת אינה מחלה קשה או מסכנת חיים. יחד עם זאת, חשוב לזכור את תפקיד הפרווה בגורם מבודד מקור ומחום, וכי עור שאינו מכוסה בפרווה, חשוף יותר לקרינת שמש ונזקי אקלים אחרים. לכן יש לספק לו הגנה או לחילופין, להמנע מטיולים ארוכים בשעות החמות.
יש לשקול היטב תספורת קיץ בגזעים מועדים ולבחור באופציות אחרות כגון סירוק ודילול שיער במספרת כלבים.
באשר להתמודדות האסטטית, הרשות נתונה לכל העולה על דמיונכם ואינו מזיק או מציק לכלבכם !!!