מאמרים ומידע

חתלתלת

חתלתלת, או באנגלית – Feline panleukopenia, היא מחלה ויראלית קשה, הפוגעת אנוּשוֹת בחתולים בכלל, ובמיוחד בגורי חתולים. כיום, הודות לעלייה בהיקף החיסון של גורי חתולים, היא אינה נפוצה כבעבר.

silver_kitten_mainחתלתלת היא מחלה ויראלית מדבקת מאד בחתולים, אך לא אצל בני אדם, הנגרמת על ידי הוירוס feline parvovirus. וירוס זה גורם למות תאים במהלך חלוקה, וכך חושף את החולה לסיבוכים ולזיהומים חיידקיים.

כיצד נדבקים?
הדבקה בחתלתלת מתרחשת במגע עם דם, שתן, צואה, הפרשות מהאף ואפילו בהעברה על ידי פרעושים, ועל כן תיתכן הידבקות במחלה ללא כל מגע ישיר עם חתול חולה. לרוב, חתולים אשר החלימו אינם מדבקים. מצעים, כלובים, כלי אוכל וביגוד של המטפל יכולים לתווך בהעברת הנגיף, ועל כן יש להקפיד הקפדה יתרה על שטיפת ידיים ולא להעביר פריטים מחתול חולה לחתול בריא. נגיף החתלתלת עמיד בפני חומרי חיטוי רבים ואפשרי שיישאר פעיל בטמפרטורת החדר עד כשנה!

לאיזה חתולים פוטנציאל הידבקות?
חתולים בכל גיל עשויים להידבק, אך הרגישים ביותר הם גורי חתולים, חתולים הסובלים ממחלת רקע וחתולים ביתיים אשר לא חוסנו. אחוזי ההידבקות ותמותה בגורי חתולים הם גבוהים מאד ביחס לבוגרים. בעבר הייתה מחלה זו גורם תמותה שכיח, אך כיום זוהי מחלה מאד לא שכיחה תודות לעלייה בהקפדה על חיסון חתולים.

התפרצויות המחלה שכיחות יותר באזורים עירוניים בחודשי הקיץ החמים. לנגיף זה תפוצה עולמית אך כיום מופיע בעיקר בחנויות חיות-מחמד, בבתי מחסה לחתולים ובמקומות אחרים המרכזים יחדיו מספר חתולים גדול.

כיצד נזהה חתלתלת?
חיות המחמד שלנו דורשות השגחה מתמשכת ושימת לב תמידית לכל רמז למחלה, בהופעת כל אחד מתסמינים הבאים, יש חשד לחתלתלת או מחלה אחרת וכדאי להיוועץ בדחיפות עם הרופא המטפל או עם וטרינר חירום.

• ירידה בתיאבון
  • חום גבוה
  • חולשה ומצב רוח ירוד
  • הקאות
  • שלשולים קשים
  • התייבשות

תסמינים אלו אופייניים גם למחלות אחרות, ועל כן נדרשת בחינה של התמונה הכוללת כדי לאבחן בוודאות. תסמיני המחלה יימשכו מספר ימים אחרי עליית החום, וילוּווּ  בעליות וירידות בטמפרטורה עד לנפילה חדה בחום הגוף (היפותרמיה) מעט לפני המוות.

טיפול
סיכויי ההחלמה בגורי חתולים מתחת 8 שבועות נמוכים ביותר. בחתולים בוגרים סיכויי ההחלמה עם טיפול נכון בתחילת המחלה גבוהים יותר. לא קיימות תרופות הפוגעות בנגיף, ולכן הטיפול היחיד הוא תמיכה במערכות הגוף, בתקווה שהמערכת החיסונית תצליח להדוף את הנגיף בכוחות עצמה.

הטיפול התומך ע"י וטרינר בהוד השרון יכלול עירוי נוזלים תוך-ורידי למניעת התייבשות, מתן תרכיבים תזונתיים ומניעת זיהום חיידקי שניוני באמצעות טיפול אנטיביוטי. אם החתול שרד 48 שעות מרגע שהופיעו התסמינים סיכויי ההחלמה גבוהים יותר. יש לדאוג לחתול לסביבה חמימה ונקייה ולהקפיד לבודד אותו לחלוטין מחתולים בריאים, כדי שלא יידבקו. חשוב לציין כי מתן חום ואהבה הם חשובים לא פחות מתמיכה באמצעות נוזלים, מזון ותרופות. כאמור, הנגיף אינו פוגע בבני-אדם, כך שאין שום חשש לבריאות המטפלים!